„siódmego dnia Pan Bóg odpoczywał, a ósmego dnia stworzył teatr”
Konstanty Ildefons Gałczyński „Zielona Gęś”
I pod tym hasłem studenci polonistyki uniwersytetu poznańskiego założyli w 1964 raku teatr, który stał się sztandarowa sceną kontrkultury. To ten sam czas, kiedy na polskiej mapie teatralnej pojawia się Laboratorium Jerzego Grotowskiego, dla którego scena jest areną spotkania z człowiekiem i sposobem życia w sztuce, pozostawiając na marginesie estetykę i teatralny efekt. Na manifest nowego rozumienia sztuki teatru nakładają się wydarzenia Marca’68 – manifestacje studenckie, represje władz i bunt przeciw PRL-owskiej – jedynie słusznej – ideologii.
Polityczne zaangażowanie Teatru Ósmego Dnia prowadzi do wytyczenia jasnego programu sformułowanego precyzyjnie przez kierownik artystyczny teatru -Lecha Raczaka, a polega on na:
"na budzeniu nieufności, kwestionowaniu schematów myślowych, stereotypów kulturowych nie w toku detektywistycznego dociekania, kto jest odpowiedzialny za ich kultywowanie, ale przez zadawanie pytania sobie i widzom: co zrobimy dla ich unicestwienia (...)."
Wierny swoim ideałom, Teatr Ósmego Dnia przeszedł trudną drogę i odnotował w swojej historii nawet rozdział emigracyjny w stanie wojennym. Po przełomie 1989 roku powstał pierwszy spektakl po-emigracyjny „Ziemia niczyja” , bowiem "… wreszcie człowiek sam dla siebie jest ziemią niczyją, póki wśród innych, równie samotnych wysp, nie dokona wyboru...”
W nowej rzeczywistości, w której poetyka buntu i kontrkultury wywodząca się z lat 60. odeszła w przeszłość, Teatr Ósmego Dnia pozostaje jedną z ostatnich grup kontynuujących tamte doświadczenia w zmienionej rzeczywistości. Prowadzi warsztaty aktorskie (metoda pracy zespołu mająca na celu perfekcyjną gestykę, mimikę, ekspresję ciała połączoną ze zbiorowym tworzeniem kreacji scenicznej i improwizacją jest od wielu lat znakiem firmowym zespołu), organizuje zdarzenia kulturalne, występuje za granicą. Bierze udział w międzynarodowych projektach teatralnych.
Artyści kontynuują namysł nad otaczającym światem. Wskazują również, że wolność nie jest dana na zawsze, że należy o nią walczyć, przede wszystkim o tę w wymiarze wewnętrznym. Często ich prace są zapisem, w tonacji serio lub buffo, autentycznego przerażenia współczesnością. [CULTURE.PL]
W przejmujących „Teczkach” – spektaklu, który zobaczymy na naszej scenie – aktorzy odkopywali i z dystansem śledzą własne losy pokazane przez pryzmat tytułowych teczek - raportów i donosów na nich samych znalezionych w ubeckich archiwach.
Obecność Teatru Ósmego Dnia na 10 Nocnych Teatraliach STRACHY świadczy o tym, że krośnieński Festiwal Sztuk Alternatywnych wypracował sobie poziom zasługujący na szczególną uwagę. Można tylko pogratulować. A Państwu zwrócić uwagę na program STRACHÓW i zaprosić do udziału.
NOCNE TEATRALIA STRACHY - 7 września - 19:00 - TECZKI - TEATR ÓSMEGO DNIA Poznań
scena Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie, ul. Kolejowa 1
reżyseria: Zespół Teatru Ósmego Dnia
wybór tekstów: Ewa Wójciak, Katarzyna Madoń-Mitzner
aranżacja przestrzeni, światło: Jacek Chmaj
projekcje wideo: Zespół we współpracy z Natalią Karwacką
obsada: Ewa Wójciak, Adam Borowski, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki
bilety w kasie RCKP