Miłośników muzyki kameralnej gorąco zachęcamy do wzięcia udziału w trzeciej edycji cyklu letnich koncertów „Smyczki na Wojciechu”.
Wydarzenie rozpocznie koncert muzyki smyczkowej, w odsłonie Carpatia Quintet, zespołu doskonale znanego bywalcom cyklu. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do pięknej, drewnianej, zabytkowej świątyni pod wezwaniem św. Wojciecha, 14 lipca, tradycyjnie o godzinie 19.00, aby wysłuchać interpretacji utworów klasyki barokowej i romantycznej. Wzorem minionych edycji, także w tym roku instrumentarium typowo smyczkowe zostanie wzbogacone. 4 sierpnia, to jest podczas drugiego koncertu „na Wojciechu”, usłyszymy duet Celina Kotz - skrzypce i Łukasz Brzezina - akordeon. Kolejny koncert zadowoli miłośników rosyjskiego brzmienia - 25 sierpnia panie Edyta Fil oraz Ekaterina Antokolskaya zaprezentują repertuar pod charakterystycznym tytułem „Koncert z rosyjską duszą” (flet - wiolonczela). Na zakończenie cyklu będziemy gościć duet wokalno-instrumentalny, Pavol Remenár (baryton) oraz Miriam Rodriguez Brüllova (gitara klasyczna). Koncertem zamykającym letnie spotkania z muzyką kameralną poczynimy ukłon w stronę sympatyków opery i operetki. Serdecznie zapraszamy.
14 lipca godz. 19.00
Carpatia Quintet
Regina Szlachta - skrzypce I
Dorota Prajsnar - skrzypce II
Anna Stępień - altówka
Joanna Paluch - wiolonczela
Wojciech Gąbka - kontrabas
Repertuar
H. Purcell, P. Czajkowski, E. Grieg, C. Debussy, A. Borodin
4 sierpnia godz. 19.00
Kotz-Brzezina Duo
Celina Kotz - skrzypce
Łukasz Brzezina - akordeon
C. Saint - Saens - Danse Macabre
G. Tartini - Sonata z diabelskim trylem
F. Kreisler - Liebesleid - Mały wiedeński marsz - Chiński tamburyn
G. Faure - Apres un reve
G. Finzi - Impression Tango
A. Piazzolla - Cztery pory roku w Buenos Aires cz. „Zima” i „Wiosna”
25 sierpnia godz. 19.00
Duet:
Edyta Fil - flet
Ekaterina Antokolskaya - wiolonczela
Koncert „Z rosyjską duszą”
1 września godz. 19.00
Pavol Remenár - baryton
Miriam Rodriguez Brüllová - gitara
Znane i lubiane arie operowe i operetkowe
Carpatia Quintet
Zespół muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach smyczkowych. Skład kwintetu tworzą: dwoje skrzypiec, altówka, wiolonczela i kontrabas. Muzyków, oprócz codziennej, wspólnej pracy w Filharmonii Podkarpackiej, łączy pasja odkrywania wielkości i piękna światowej literatury kameralnej. Zespół, pomimo stosunkowo krótkiej działalności, jest gorąco przyjmowany przez publiczność i może pochwalić się sukcesami artystycznymi. Carpatia Quintet w swoim repertuarze posiada arcydzieła różnych epok, od renesansu do współczesności i jest formacją o charakterze otwartym na nowe gatunki, nierzadko dokonując własnych transkrypcji utworów pierwotnie skomponowanych na inne instrumentarium. Do współpracy z kwintetem zapraszani są także inni muzycy - często wybitni soliści. „Carpatia Quintet” jest także marką własną zespołu, której wartość wyznacza czas wspólnych poszukiwań oraz indywidualne zaangażowanie każdego z tworzących dzieło muzyków.
Skład zespołu:
Regina Szlachta - skrzypce I
Dorota Prajsnar - skrzypce II
Anna Stępień - altówka
Joanna Paluch - wiolonczela
Wojciech Gąbka - kontrabas
„Kotz-Brzezina Duo”
Projekt kameralny, stworzony przez dwójkę młodych, ale utytułowanych już artystów - skrzypaczkę Celinę Kotz oraz akordeonistę Łukasza Brzezinę. Muzyków połączyła chęć odkrywania nowych obszarów muzyki kameralnej, które stwarza połączenie tych dwóch, jakże różnych instrumentów.
Ich repertuar jest niezwykle bogaty - obejmuje własne transkrypcje utworów z różnych epok, jak i kompozycje oryginalnie przeznaczone na taki właśnie skład. Doskonała technika i nieograniczona wyobraźnia pozwalają duetowi tworzyć unikalne interpretacje tych dzieł. Choć zespół rozpoczął współpracę w 2017 roku ma już na swoim koncie II nagrodę na 54. Internationaler Akkordeonwettbewerb Klingenthal w Niemczech.
Celina Kotz i Łukasz Brzezina biorąc udział we wspólnym projekcie, pracują również osobno, aktywnie koncertując, są stypendystami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz beneficjentami wielu innych stypendiów, zdobywają nagrody na licznych konkursach, o randze międzynarodowej.
To tylko niektóre z nich:
Celina Kotz - laureatka pierwszych miejsc w konkursach - Malta International Music Competition, IX Ogólnopolskim Konkursie im. Z. Jahnkego, III Ogólnopolskim Konkursie im. Eugenii Umińskiej, Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Ernsta i Szymanowskiego czy Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Młody Paganini. Zdobywczyni Grand Prix XXX Międzynarodowego Konkuru im. Prof. Nedyalki Simeonovej w Haskovo oraz Music Festival & Master Class w Pile, a także II nagrody na XXI Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa, półfinalistką oraz laureatką trzech nagród pozaregulaminowych, w tym nagrody publiczności XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Łukasz Brzezina jest laureatem ponad 30 nagród prestiżowych konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, m. in. International Music Competition „Grand Prize Virtuoso”, IBLA Grand Prize, VIII Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego „Alkagran 2014”, a także finalistą konkursu „Młody Muzyk Roku 2012”. Od początku swojej edukacji muzycznej występował jako solista i kameralista w Polsce, Francji, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Słowacji i Włoszech. W 2016 roku zadebiutował w londyńskiej Royal Albert Hall, a podczas trasy koncertowej po USA w słynnej nowojorskiej Carnegie Hall.
Edyta Fil
Ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. E. Dastych-Szwarc (1999). Następnie w 2004 roku ukończyła studia podyplomowe w Conservatoire National de Region de Strasbourg (Francja) w klasie fletu (Mario Caroli i Clair Gentilhomme) oraz klasę muzyki kameralnej (Craig Goodman).
Doskonaliła swoją technikę wykonawczą, biorąc udział w master-classes wielu znakomitych profesorów.
Laureatka następujących konkursów: II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Drewnianych w Olsztynie w 1992 roku, IV miejsce na Międzynarodowych Konkursach Muzyki Kameralnej w Castelfidardo (Włochy) w 1995 roku oraz III miejsce w Klingenthal (Niemcy).
Solistka Moskiewskiej Filharmonii, solistka zespołu muzyki współczesnej Galeria Aktualnej Muzyki GAM-ensemble. Występowała jako solistka w Austrii, Chorwacji, Hiszpanii, Francji, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Maroko, Szwajcarii oraz w Polsce.
Uczestniczka licznych projektów muzycznych, prowadziła master-class oraz koncertowała w Rachmaninowskim Zale Moskiewskiego Konserwatorium.
Współcześni kompozytorzy poświęcają jej swoje kompozycje, m.in. Aleksander Wustin, Nikolay Popov.
Ekaterina Antokolskaya
Urodzona w Moskwie, ukończyła Moskiewską średnią specjalną szkołę im. Gniesinych - klasa T. Prochorowej, następnie Moskiewskie konserwatorium im P. Czajkowskiego w klasie D. Szapowałowa. Doskonaliła swoją technikę na kursach mistrzowskich - A.Bilsma, A. Kniaziew, W. Birina, R. Sapożnikow.
Jako solistka występowała z kameralną orkiestrą Moskiewskiej Państwowej Kapeli im. Czajkowskiego oraz z kameralną orkiestrą - Rosyjska Kamerata. Solistka zespołu „GAM-ensemble” (dyrektor artystyczny i dyrygent Oleg Pajberdin). Współpracowała z dyrygentami - G. Rożdiestwienskim, M. Rostropowicz, W. Polanski. Laureat międzynarodowych konkursów zespołów kameralnych i festiwali: „Sztuka XXI wieku” (2009 - pierwsze miejsce), IX międzynarodowego festiwalu „MusicaClassica” (2011, 2014 - drugie miejsce), II Bachowskiego Festiwalu „Od Bożego Narodzenia do Bożego Narodzenia”, festiwalu „Ars longa” (2011), Międzynarodowego Festiwalu „Moskiewska Jesień” (2012, 2014), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Inna przestrzeń” (2012).
Jako solistka i kameralistka prowadzi aktywną działalność muzyczną w Rosji, występowała również w Anglii, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Maroko, Chinach, Południowej Korei.
Pavol Remenár
Solista Narodowego Teatru i Opery w Bratysławie, zadebiutował w 2000 roku tytułową rolą w operze „Don Giovanni” Mozarta. Od tego momentu katalog ról artysty na scenie operowej jest imponujący, niektóre z nich to: Belcore („Eliksir miłosny” Donizetti), Figaro („Cyrulik sewilski” Rossini), Dandini („Kopciuszek” Rossini), Papageno („Czarodziejski flet” Mozart), Orfeusz („Orfeusz i Eurydyka” Gluck), Silvio („Pajace” Leoncavallo), Marcello i Schaunard („Cyganeria” Puccini), Sharpless („Madame Butterfly” Puccini), Valentin („Faust” Gounod), Oniegin („Eugeniusz Oniegin” Czajkowski). Pavol Remenár współpracował z wieloma znakomitymi reżyserami europejskiego teatru opery, między innymi: Mariuszem Trelińskim, Peterem Konwitschnym, Gintarasem Varnasem, Nikolą Raab. Swe liczne tytułowe role wyśpiewał na deskach teatrów w Lipsku, Budapeszcie, Brnie, Zurichu oraz Pradze. W repertuarze artysty znalazły się także interpretacje pieśni, zarówno z orkiestrą symfoniczną, jak i w kameralnej odsłonie. W naszym cyklu „Smyczki na Wojciechu” zobaczymy Pavola Remenára z jego główną partnerką kameralną - Miriam Rodriguez Brüllovą. Głos artysty rozpoznawalny jest w wielu zakątkach świata, w Finlandii, Włoszech, Belgii, Japonii, Niemczech, Austrii i na Węgrzech.
Miriam Rodriguez Brüllova
Gruntowne wykształcenie otrzymała, studiując w Akademii Sztuk w Bratysławie oraz na Uniwersytecie w Quebec w Montrealu, Uniwersytecie Laval w Quebecu, Uniwersytecie Muzyki oraz Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Występowała jako solistka z wieloma znakomitymi i sławnymi orkiestrami, takimi jak: Jerozolimska Orkiestra Symfoniczna (pod batutą Pawła Przytockiego), Brandenburgisches Staatsorchester, Orchestra Fondazione Arena w Weronie, Orkiestra Symfoniczna w Rzymie, Słowacka Radiowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Państwowej Filharmonii w Koszycach, Orkiestra Filharmonii w Bogocie, Orkiestra Symfoniczna w Seulu, Orkiestra Filharmonii w Rzeszowie oraz Virtuosi di Praga, Kameralna Orkiestra Talicha, Słowacka Orkiestra Kameralna i z wieloma innymi. Miriam Rodriguez Brüllova koncertowała w wielu słynnych salach. Były to praskie Rudolfinum, Konzerthaus w Berlinie, Seulu, Rzymie, Weronie oraz Ameryce Północnej, Afryce i Azji. Jako gitarzystka kameralna brała udział w licznych projektach muzycznych, współtworzonych z artystami o międzynarodowej sławie.